Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt

 Een warm bad

Als ik denk aan thuis, denk ik aan een warm bad waar je instapt op een ijskoude dag. Een warm bad waarvan je geniet omdat je het zo koud hebt gehad, je stapt erin en een gevoel van loomheid bekruipt je door die plotselinge warmte om je heen. De hele dag ben ik bezig om “Tatjana” te zijn, soms gezichten lezen die ik niet altijd begrijp en emoties aanvoelen waarvan ik niet altijd door heb wat het juiste gevoel is en de prikkels die nooit gedoseerd binnen komen. De vermoeidheid slaat hierdoor sneller toe en ik probeer deze te verstoppen. Thuis heb ik het comfort van een veilige plek want als ik een gezicht niet kan lezen dan vraag ik het meteen, voel ik een emotie niet aan dan is er ook geen man overboord en komen er prikkels niet gedoseerd binnen dan vertrek ik gewoon even naar een andere ruimte in huis. Dat wil niet zeggen dat ik niet mezelf ben als ik ergens anders dan thuis ben maar ik kan thuis wel meer toegeven aan de vermoeidheid die ik er aan overhoudt. Ik plof neer op de bank en ben even heel moe.

Een schuilplaats
Dus ja, je zou heel goed kunnen zeggen dat ik het comfort heb van thuis als een veilige plek. Er zijn ook dagen dat mijn thuis aanvoelt als een schuilplaats. Thuis is dan een plek waar ik kwetsbaar kan en mag zijn. Zoals wanneer het leven druk is en er weinig tijd is om op mijn gemak thuis rond te scharrelen dan word ik van die momenten dat ik wel tijd heb intens gelukkig.
Gelukkig zijn er meer dagen dat ik gewoon op mijn gemak thuis ben dan dat ik die schuilplaats nodig heb. Ik ben dan moe maar voldaan van de dag die is geweest of soms bijkomend van de dagen die zijn geweest.

Niet alleen een gevoel
In het begin vertelde ik van het warme bad, het gevoel bekruipt me al als ik naar huis fiets vanaf een bepaalde plek. Ik kijk er naar uit om weer thuis te zijn. Voor mij is thuis niet alleen een gevoel maar ook een plaats want mijn thuis is voor mij echt waar ik woon. Ik woon hier samen met mijn gezin, we wonen fijn, er heerst een rust in huis die we allemaal erg waarderen.
Toch kan ik genieten van vakanties, weekendjes weg, want thuis zit ook in mijn hart en wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt.

Tatjana





Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mijn wereld is mooier met prikkels

Te midden van de moeilijkheid ligt de mogelijkheid (Albert Einstein)