Mijn wereld is mooier met prikkels

Mijn wereld is mooier met prikkels
Uit onderzoek kwam naar voren dat een mens 11 miljoen prikkels per seconde waarneemt. Het is niet mogelijk om niets waar te nemen. Zelfs als je ‘niets’ doet ben je ergens mee bezig. Ook al lig je op de bank, je kijkt naar buiten of je denkt aan iets, je bent dus bezig en er komen prikkels binnen.

Onbewust en bewust
Interne en onbewuste prikkels, alle gedachten die zich in het hoofd afspelen en prikkels die binnenkomen zonder dat je het merkt. Deze vind ik persoonlijk heel lastig want ik heb er geen controle over en ik merk minder snel wanneer het teveel wordt. Daarentegen komen prikkels vaak ook bewust binnen en zou ik sommige bewust kunnen stoppen door uit een situatie te stappen. Alleen laat niet iedere situatie het toe om eruit te stappen en daardoor kan ik dan wel weten wat ik moet doen, ik moet het dan ook kunnen doen.

Pijnprikkel als overprikkeling
Omdat ik mezelf met mijn autisme de afgelopen jaren beter heb leren kennen, kan ik er vaak voor zorgen dat er niet teveel prikkels binnenkomen. Ik zeg daarbij vaak omdat dit niet altijd lukt. Ik kan er niet altijd voor zorgen dat prikkels niet, of gematigd, binnenkomen.
Omgevingsgeluiden zou ik kunnen filteren maar ook dit kan niet altijd. Voor teveel licht draag ik een zonnebril. Teveel informatie binnenkrijgen zou ik kunnen stoppen door bepaalde informatie op de mail te laten zetten en zo heb ik tal van manieren bedacht om extra prikkels te omzeilen.
Recent heb ik ondervonden dat fysieke pijnprikkels die ik de hele dag moet verdragen ook meer prikkels opleveren dan mijn hoofd eigenlijk aan kan. Deze prikkels zijn nu nog niet te stoppen en ze vergen heel veel van mijn energie. Hierdoor komen de zo gezegde normale prikkels soms veel harder binnen dan ze anders zouden hebben gedaan.
Als ik nu een doorsnee (werk)dag neem, kom ik soms thuis en ben ik al een heel eind op weg om overprikkeld te raken. Ik geef dan de schuld aan de laatste prikkel die ervoor zorgt dat ik boos word of ik geef een andere, niet terechte, reactie. De hele dag heb ik deze fysieke pijn ervaren, iedere steek lijkt wel een prikkel. Als er iets niet lukt, levert dat zeker extra prikkels op. Een pijnstiller werkt even en verdoofd de pijn maar neemt hem niet weg. Wat eindigt in frustratie, nog meer prikkels.

Acceptatie
Hoe moeilijk ik ze ook vind, ik vind de wereld mooier met prikkels. Er staat een mooie bloem in de tuin en daar vliegt een bij op, ik ben weer afgeleid maar ik heb genoten van het mooie moment. Ik accepteer alle consequenties van een dag omdat ik wil genieten van het leven, mijn leven.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt

Te midden van de moeilijkheid ligt de mogelijkheid (Albert Einstein)