Autisme: als je het niet ziet, is het er dan niet?

Blind zijn voor je autisme uit zich in afzetten tegen extra ondersteuning van bv. een partner, een ouder of een hulpverlener. Want het lijkt alsof de hele wereld gek is geworden maar met de persoon die autisme heeft is niks aan de hand. 

Ik was niet blind voor mijn autisme, ik wist dat er iets was maar ik kon daar de vinger niet op leggen. Toen ik eenmaal de diagnose autisme kreeg, stond ik aan het begin van een traject over zelfinzicht, verandering en acceptatie. Ik kon eindelijk mezelf zijn nadat ik jaren mijn best deed om mee te draaien in de maatschappij om vervolgens steeds opnieuw vast te lopen in deze maatschappij.

Wat niet wil zeggen dat ik ‘naar mijn autisme ben gaan leven’. Ik ben wel gestopt met vechten, soms moet mijn omgeving bepaald gedrag accepteren en mij gewoon mezelf laten zijn. Bijvoorbeeld wanneer ik na een werkdag thuis kom en het is druk in huis, ik ga er niet meer meteen bij zitten. Nee, ik ga naar boven en ik trek me heel even terug.
Ik loop niet meer vast in de maatschappij, ik heb een sociaal net om me heen gemaakt met mensen die me accepteren zoals ik ben, ik heb een leuke baan gevonden en ik ben daarvoor helemaal omgeschoold.

Ik schaam me ook niet voor mijn autisme maar soms wil ik doen alsof ik het niet heb. Ik loop over straat en niemand ziet het aan me want dat is toch net wat makkelijker. Maar ik weet dat niemand gewoon iemand is, iedereen is een eigen individu met zijn eigen karakter en persoonlijkheid. Dat sommige mensen daarbij een diagnose krijgen zoals autisme moet niks uitmaken. Maar gek genoeg heerst er een stigma op deze psychiatrische diagnose. In de artikelen lees je vooral de zogezegde minpunten van mensen met autisme op bv. sociaal of communicatief gebied. Vergeten wordt wat dan wel heel goed gaat want als je iemand met autisme in je kring hebt, heb je een heel betrouwbaar en loyaal iemand die, eenmaal op zijn gemak, heel goed is in sociale communicatie. Door het vermogen om heel scherp te observeren pik ik eerder een signaal op zoals veranderd gedrag, of een veranderde emotie, waardoor een eventueel probleem al veel eerder opgepakt wordt.
Dit zijn maar enkele voorbeelden.

Iedereen is anders en er bestaan grote verschillen tussen de ene persoon met autisme en de andere. Het is ook niet mijn bedoeling om iets fantastisch te maken van autisme want het leven met autisme kan heel erg lastig zijn, ondanks de vele kwaliteiten.

Tatjana

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt

Mijn wereld is mooier met prikkels

Te midden van de moeilijkheid ligt de mogelijkheid (Albert Einstein)