De huisdieren en ik, voelen wij elkaars stemming wel aan?

 De hulphond

Het is algemeen bekend dat, onder andere, honden worden ingezet als hulpdieren voor mensen met autisme. Honden geven iemand met autisme meer stabiliteit doordat ze ervoor kunnen zorgen dat iemand met autisme minder prikkels binnenkrijgt of, bijvoorbeeld, de straat op durft. Heb ik dat nodig? Nee, maar ik begrijp wel waarom dat ze dit kunnen doen. Honden die getraind zijn om rustig te blijven ongeacht de situatie kunnen heel wat stress voorkomen bij de persoon met autisme. Ook voor mensen met autisme die een contactstoornis hebben, is de inzet van een hulphond heel goed doordat zij op een onschuldige manier contact maken met mensen, een manier die mensen niet na kunnen doen.

Feilloos aanvoelen
Zelf heb ik drie honden met alle drie een eigen karakter. Toch weet ieder van deze honden mijn stemming feilloos aan te voelen en ieder reageert hierop op haar eigen manier en deze manieren zijn altijd goed. Als ik lach dan kwispelen ze mee en als ik verdrietig ben dan komen ze bij me zitten, soms onbeholpen maar altijd met hun liefdevolle hart dat op de juiste plaats zit. Hun harten, de harten waar ik zoveel om geef.

Kwispelend
Toen ik mijn depressie had wilde ik vaak niet meer naar buiten, dat we honden hadden zorgde ervoor dat ik wel moest. Ik liep met ze, ik praatte met ze, zij oordeelden niet maar liepen blij en kwispelend mee. Hoe meer ik praatte, hoe meer zij kwispelden. Hele gesprekken voeren we nog steeds, althans, ik praat en zij luisteren. Door mijn autisme voel ik me soms onbegrepen, onze honden lijken mij altijd te begrijpen. Ik heb geen woorden nodig om uit te leggen hoe ik me voel, zij voelen dat aan. Ik ga graag met ze naar buiten, een van de drie staat altijd klaar om mee te gaan.

De poes
Binnen loopt ook nog een poes rond en buiten zitten een aantal vogels, een konijn en een cavia. Ook met hen vermaak ik me prima. Zoals de honden mijn stemmingen aanvoelen, kan de poes dat niet. Altijd is ze blij met mijn aanwezigheid, spinnend achtervolgt ze me overal waar ik ga. Vaak zeurend om snoepjes, op sommige momenten werkt dit op mijn zenuwen maar ze is al 12 jaar mijn maatje en ik zou haar zeuren en spinnen missen als ze er niet zou zijn. Dat ze mijn stemming niet lijkt aan te voelen is niet erg, het past bij haar. Ze is altijd blij om mij te zien en dat kan soms ook precies goed zijn, precies wat ik nodig heb.

Gezondheid
Uit onderzoek is gebleken dat het hebben van dieren goed is voor de fysieke en geestelijke gezondheid. Onderzoek wijst uit dat dieren een speciaal gevoel van veiligheid geven. De eigenaren voelen zich belangrijk en geliefd, ze zijn nodig. Een dier oordeelt niet, is eerlijk en vraagt alleen liefde aan aandacht terug.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt

Mijn wereld is mooier met prikkels

Te midden van de moeilijkheid ligt de mogelijkheid (Albert Einstein)