Wacht niet op een goede dag, maak er een!

Het stereotype
Hoe kan ik, iemand met autisme, mijn werk in de zorg goed doen? Want zoals het stereotype is volgens velen, zou ik eigenlijk wel iets technisch moeten doen of iets met computers maar zeker niets met mensen want gevoelens van anderen, wat moet ik daarmee? Zo ook het onvoorspelbare waar ik,  iemand met autisme, eigenlijk een hekel aan heb. Om dan nog niet te spreken over communicatie. Er zijn zoveel punten die tegen me werken en maar enkele die voor me werken en toch, toch ben ik goed in wat ik doe. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen met autisme in de ICT werken én in de zorg.

Niet ongevoelig
Wat maakt dan dat ik dit goed kan? Ik heb oog voor detail want een kleine afwijking, in gedrag of op bijvoorbeeld het lichaam, zie ik. Mensen hebben vaak een patroon in hun dag zitten (ongemerkt) en hier vanaf wijken valt voor mij meteen op. Mijn analytisch vermogen is ook groot, zo kan ik bijvoorbeeld een situatie, een probleem of een proces heel rationeel ontleden en hier een conclusie aan binden en/ of een besluit over nemen.
Maar dan, het empathisch vermogen. Ik ben zeker niet ongevoelig voor het leed van anderen, hun blijdschap of hun boosheid. Ik weet alleen niet altijd hoe hiermee om te gaan of hoe hierop in te spelen. Blijdschap, verdriet of boosheid. Natuurlijk is het een makkelijker dan het ander.  

Dierenarts
Ik dacht vroeger nooit: “ik word verpleegkundige want ik wil graag met mensen werken”. Integendeel zelfs want ik dacht allereerst aan dierenarts (ik vind dieren veel leuker) maar dromen laat je los wanneer je realistischer gaat denken. Ik rolde uiteindelijk de horeca in, ook een onvoorspelbaar beroep maar toch nog met een bepaalde afstand van mensen. Een afstand die ik als verpleegkundige niet heb. Sterker nog, ik zorg voor ouderen op hun meest kwetsbare momenten. Zij geven mij hun vertrouwen en ik ga hier heel voorzichtig en respectvol mee om.

Covid-19
Nu ik een aantal jaren in de zorg werk, besef ik dat dit wel echt is wat ik wil blijven doen. Een onvoorspelbare dag kost me energie maar uiteindelijk levert het ook energie op, positieve energie. Nu er een landelijke crisis is, het virus Covid-19, merk ik dat ook ik mijn steentje wil bijdragen. Ik wil ervoor zorgen dat de ouderen waar ik mee werk deze periode zo goed en gezond mogelijk doorkomen. Zij zijn diegene die in de eerste piek geen dierbaren mochten ontvangen en compleet afhankelijk waren van ons. Een dierbare is niet te vervangen maar er ‘gewoon’ voor iemand zijn, dat kan zeker en dat is heel belangrijk! Maak een dag goed en wacht daar nooit mee.

Tatjana







Reacties

Populaire posts van deze blog

Wat je in je hart bewaart, raak je nooit meer kwijt

Mijn wereld is mooier met prikkels

Te midden van de moeilijkheid ligt de mogelijkheid (Albert Einstein)